dimecres, 21 de desembre del 2011

Fitxa 4 Ortografia

Fitxa 4. (al final hi ha la correcció).


EXERCICIS D’ORTOGRAFIA (accentuació / formes verbals).



1. Completa les frases següents amb les formes verbals adients dels verbs que hi ha entre parèntesi. En cada cas t’apareixerà una e accentuada.

a) El meu germà m’ha __________ (PROMETRE) que __________ (PASSAR) el que

_________ (PASSAR), ell m’estimaria sempre.


b) Ell, ni __________ (ENTENDRE) ni __________ (COMPRENDRE), encara avui,

per què me’n vaig anar.


c) Quan ell __________ (ENCENDRE) el foc vol mantenir-lo tot el dia __________

(ENCENDRE). Si l’apaguen, ell s’_________ (OFENDRE).


d) Nosaltres, aquest matí, només __________ (DIR) el que vosaltres __________

(FER) malament, és a dir, que no treballàveu amb el casc col.locat.


e) Nosaltres , abans , __________ (SER O ÉSSER) molt actius. Ara ja no ho som tant.


f) Si nosaltres __________ (FER) el que cal en cada moment, no tindríem tants problemes.


g) Si vosaltres també __________(FER) el que se us mana, no rebríeu tantes repulses.


h) Si us plau, digues-me per què has __________ (IMPRIMIR) en color un document

tan important.


i) Ell s’ha __________ (DESPRENDRE) dels seus béns materials, després del que li ha

passat.


j) Aquella senyora __________ (PRETENDRE) que em cregui que ell __________

(= va dir) una mentida al judici.



2. Digues quin és l’infinitiu dels verbs subratllats d’aquestes frases. En tots ells apareix una e accentuada.

a) No et coneixerà ningú si et disfresses així.

b) No temis a ningú. Siguis valent.


c) Naixerà bé el nadó, segur!


d) Pareixerà un poca-solta. Mereix ser vençut.


e) M’ha convençut: ha crescut perquè l’han pascut convenientment.


f) L’ha empès i ha espremut la llima, sense voler, fora del got.


g) Ell ha premut el timbre del quint segona.



3. Identifica la paraula que es correspon amb cada definició. (Totes tenen una e acentuada.)

  1. Natural d’Anglaterra: _______________


b) Natural de Portugal:____________

  1. El que fa vuit d’una sèrie: ____________


d) Acció de prestar: _____________

e) Comarca que té com a capital Barcelona: __________________


f) Peça que forma la corol.la de la flor: ________________


g) Un que és molt llaminer: ______________

h) Sinònim de sípia: ______________


i) Edifici consagrat a un culte cristià: ___________________


j) Canal d’irrigació: _____________

k) N’hi ha un dels diputats: _____________


l) És com agrada el cafè a molta gent: __________________


m) Fruit del presseguer: ______________


n) L’ou del poll del cap: ______________


o) Blat desproveït de la palla i imperfactament molt en granets, emprat per a fer sopa,

pastes de sopa, etc.: ______________



4. Escriu una frase amb sentit amb cada grup de paraules, primer, però, accentua-les degudament.


a) perque, voste , burges : ________________________________________________


b) entremes, pesol, espes, pure : ___________________________________________


c) interes, ingres, marques : _______________________________________________


d) cafe, xeres, llepola : ___________________________________________________


e) ferestec, cervol, ximpanze: _____________________________________________


f) estres, terratremol: ____________________________________________________



5. Col·loca accent als mots següents:


more debil la Senia Bernabe sere (adjectiu)


pages perdua ferestega cervola sere (verb)



6. Dictats. (Perquè vegin que la majoria de mots s’accentuen d’acord amb la seva pronúncia.)


Allò que em vas prometre no és, però, el millor. De debò, m’has demostrat que ets un hipòcrita i això em provoca còlera i estrés. El que em vas explicar era una pura comèdia; va ser una autèntica pèrdua de temps. Hauré de recórrer a la fórmula més antiga i cèlebre dels hòmens: la lògica com a mètode és l’única tàctica que sosté la veritat.”


S’ha reclòs per compondre una òpera amb trets característics de comèdia, però amb característiques pròpies que ens mostren la clara diferència que hi ha entre aquests dos gèneres dramàtics. “


La crònica del periòdic conta que la memòria del polític demòcrata era pèssima: no recordava que els fenòmens atmosfèrics que havien afectat els hòmens en temps dels apòstols eren sobrenaturals. Conta la història que en un quilòmetre quadrat en una zona del nord d’Europa es va produir la destrucció de molts dòlmens per motius no pròxims al nostre enteniment.”


El ressò que va produir el retrò d’un edifici vell en caure al poble de Vandellòs, va fer que el sòcol de casa meua es trenqués perquè no estava gaire ben enganxat. Gairebé tots els veïns es queixaven pel soroll i pels estralls que les obres del barri produïen. El professor de música del sèptim primera va haver d’interrompre la classe quan a la cançó que interpretava havia aconseguit arribar a un semitò molt difícil de mesurar.”


Una colònia de tórtores, que s’havia afincat al terrat de la casa veïna, va acabar amb problemes d’estómac, perquè un desaprensiu els va oferir un menjar saborós, però alhora verinós per a elles. Deia que feien masa soroll, i els va oferir arròs amb tòfones.”




SOLUCIONS



Exercici 1.

Respostes:


a) promès/passés/passés

b) entén/comprèn

c) encén/encès/ofèn

d) dèiem/fèieu

e) érem

f) féssem

g) féssiu

h) imprès

i) desprès

j) pretén/digué







Exercici 2.

Respostes:


a) conèixer;

b) témer, ésser o ser ;

c) néixer o nàixer ;

d) parèixer,merèixer,vèncer;

e) convèncer, créixer, péixer ;

f) empènyer , esprémer ;

g) prémer

Exercici 3.

Respostes:


  1. anglès ;

  2. portugués ;

  3. vuitè (octau) ;

  4. préstec ;

  5. Barcelonès ;

  6. pètal ;

  7. llépol ;

  8. sèpia ;

  9. església ;

  10. sèquia ;

  11. congrés ;

  12. exprés ;

  13. préssec ;

  14. llémena ;

o) sèmola

Exercici 4.

Respostes:


a) perquè, vostè, burgès ;

b) entremès, pèsol, espès, puré ;

c) interès, ingrés, marquès

d) cafè, xerès, llépola ;

e) feréstec, cérvol, ximpanzé ;

f) estrés, terratrèmol




Exercici 5.

Respostes:


morè, dèbil, la Sénia, Bernabé, serè (adjectiu), pagès, pèrdua, feréstega, cérvola, seré (verb)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada